Pautan : http://www.emis.de/journals/ZDM/zdm993a2.pdf
Artikel The Role of Ethnomathematics in Mathematics Education, Cases from the Horn of
Africa oleh Jama Musse Jama, Pisa (Italy) mengetengahkan peranan yang ethnomathematics yang mungkin terkandung dalam kurikulum matematik di Horn of
Afrika. Ia juga merupakan percubaan pertama untuk mendokumentasikan beberapa
amalan sosial dan prosedur yang diamalkan atau digunapakai oleh masyarakat asli
yang mendiami kawasan ini untuk menguruskan "masalah harian
matematik" mereka. Contoh-contoh daripada budaya tempatan, yang boleh
digunakan untuk memperkenalkan matematik di dalam kelas juga diterangkan. Akhirnya
artikel ini juga menyatakan cara yang
mungkin peristiwa-peristiwa ini budaya mungkin dapat diterapkan dalam sukatan
pelajaran matematik seperti menggunakan bahasa tempatan untuk memperkenalkan
terma baru Matematik serta dalam penyediaan buku teks dan aktiviti bilik
darjah.
Ulasan :
Artikel ini mengetengahkan peranan yang ethnomathematics yang mungkin
terkandung dalam kurikulum matematik di sebuah kawasan di Afrika. Kekuatan
artikel ini adalah penerangan dan contoh-contoh yang diberikan untuk
fakta/statement yang dikemukakan. Selain daripada itu, cara pengaplikasian
ethnomatematik yang dihuraikan membantu dalam menerangkan maksud ethnomatematik
secara mendalam dan dalam cara yang mudah difahami. Cara softlanding dalam
menerapkan contoh –contoh yang selalu dilihat dalam kehidupan harian masyarakat
tempatan, penghasilan buku dalam bahasa tempatan dan sebagainya membantu kita
dalam memahami maksud etnomatematik dengan lebih senang.
No comments:
Post a Comment