27 November 2013

PERANAN ETNOMATEMATIK DALAM PENDIDIKAN MATEMATIK

Pautan : http://www.emis.de/journals/ZDM/zdm993a2.pdf

Artikel The Role of Ethnomathematics in Mathematics Education, Cases from the Horn of Africa oleh Jama Musse Jama, Pisa (Italy) mengetengahkan peranan yang ethnomathematics yang mungkin terkandung dalam kurikulum matematik di Horn of Afrika. Ia juga merupakan percubaan pertama untuk mendokumentasikan beberapa amalan sosial dan prosedur yang diamalkan atau digunapakai oleh masyarakat asli yang mendiami kawasan ini untuk menguruskan "masalah harian matematik" mereka. Contoh-contoh daripada budaya tempatan, yang boleh digunakan untuk memperkenalkan matematik di dalam kelas juga diterangkan. Akhirnya artikel ini juga menyatakan  cara yang mungkin peristiwa-peristiwa ini budaya mungkin dapat diterapkan dalam sukatan pelajaran matematik seperti menggunakan bahasa tempatan untuk memperkenalkan terma baru Matematik serta dalam penyediaan buku teks dan aktiviti bilik darjah.

Ulasan :

Artikel ini mengetengahkan peranan yang ethnomathematics yang mungkin terkandung dalam kurikulum matematik di sebuah kawasan di Afrika. Kekuatan artikel ini adalah penerangan dan contoh-contoh yang diberikan untuk fakta/statement yang dikemukakan. Selain daripada itu, cara pengaplikasian ethnomatematik yang dihuraikan membantu dalam menerangkan maksud ethnomatematik secara mendalam dan dalam cara yang mudah difahami. Cara softlanding dalam menerapkan contoh –contoh yang selalu dilihat dalam kehidupan harian masyarakat tempatan, penghasilan buku dalam bahasa tempatan dan sebagainya membantu kita dalam memahami maksud etnomatematik dengan lebih senang.


No comments:

Post a Comment