25 November 2013

CABARAN PENDEKATAN ETNOMATEMATIK DALAM PENDIDIKAN DEWASA

Pautan:http://www.almonline.net/images/ALM/proceedings/alm16/Articles/07fantinato.pdf

Artikel yang bertajuk “ Challenges of the ethnomathematical approach in adult education”  ditulis oleh Maria Cecilia de CastelloBrancoFantinato dari Brazil pada tahun 2009. Di dalam artikel tersebut, beliau telah membincangkan tentang cabaran pendekatan etnomatematik sebagai latar belakang untuk pendidikan yang berasaskan teori dalam pendidikan tinggi. Beliau telah memberi dua contoh daripada kajian yang telah beliau jalankan di kalangan pelajar belia dan dewasa dari sekolah menengah awam di Brazil.

Selain itu, beliau juga membincangkan beberapa pendapat daripada kajian literatur yang memfokuskan tajuk artikel ini. Di dalam artikel ini juga,  beliau menerangkan hasil kajian kes  mengenai pengajaran guru-guru untuk segelintir pelajar belia dan dewasa di sekolah menengah dari perspektif etnomatematik. Akhir sekali,beliau juga menyatakan bahawa kajian kes tersebut telah menggalakkan beliau dan rakan beliau untuk terus mengkaji sejauh manakah  pendekatan etnomatematik memberi sumbangan dalam bidang pendidikan peringkat tinggi.

Ulasan :

Kekuatan artikel ini ialah contoh- contoh yang diberi menunjukkan penggunaan etnomatematik dalam pendidikan tinggi mampu menghasilkan pengajaran dan pembelajaran yang berkesan di Brazil. Selain itu, pernyataan kajian literatur juga memberangsangkan lagi penyelidik-penyelidik etnomatematik supaya kajian yang lebih mendalam boleh dibuat dalam bidang tersebut.  Penyelidik juga boleh mencari maklumat terperinci daripada sumber lain yang tertera di bahagian rujukan artikel ini kerana rujukan yang telah dibuat oleh penyelidik artikel adalah masih baru dan terkini.

No comments:

Post a Comment