27 November 2013

ETNOMATEMATIK DAN INTEGRASINYA DENGAN KURIKULUM MATEMATIK

Pautan :http://educationforatoz.com/images/_12_Weizhong_Zhang_and_Qinqiong_Zhang.pdf

Artikel ini membincangkan tentang etnomatematik dan integrasinya dengan kurikulum matematik. "Ethnomathematics" sering ditakrifkan sebagai kajian mengenai hubungan antara matematik (pendidikan matematik) dan sosial yang sepadan dan latar belakang budaya, iaitu menunjukkan penyelidikan "bagaimana matematik dihasilkan, dipindahkan, disebarkan dan khususnya dalam sistem budaya yang pelbagai". Sekiranya kurikulum matematik dipertimbangkan, ia sudah pasti rasional untuk mengintegrasikan etnomatematik kerana kurikulum matematik yang mengambil kaedah pembinaan "asas segi empat tepat" sebenarnya biasa digunakan di kalangan Golongan petani Mozambique di Afrika. Karya ini meneroka kemungkinan menambah etnomatematik ke dalam kurikulum matematik, dan kemudian membincangkan kesedaran pembaharuan kurikulum dengan contoh pengajaran vektor dalam kursus matematik sekolah tinggi baru di China. Menurut artikel ini, matematik dalam budaya yang berbeza juga boleh ditunjukkan kepada pelajar untuk memberikan mereka pengetahuan latar belakang yang kaya , yang akan membantu mereka berkongsi hasil yang dicipta oleh rakyat semua kumpulan etnik, mengagumi matematik pencapaian dengan matematik yang berbeza tradisi budaya dan memahami alat bagaimana mengira mempengaruhi matematik dan kehidupan seharian rakyat . Kemudian matlamat pendidikan matematik di bawah pandangan pelbagai budaya mungkin akhirnya sampai ( Fu & Zhang, 2005). Sebagai kesimpulan, sama seperti apa yang P. Gerdes berkata, mengintegrasikan bahan-bahan daripada budaya yang berbeza ke dalam kurikulum, dan kemudian membuat penilaian yang betul kepada semua pelajar yang mempunyai latar belakang budaya yang berbeza , dan juga meningkatkan keyakinan semua orang dan belajar menghormati semua kaum dan budaya, akan membantu pelajar menyesuaikan diri dengan persekitaran Multikultur di masa akan datang ( Gerdes , 1996). Jadi memang rasional untuk mengintegrasikan etnomatematik dan kurikulum matematik, dan dengan integrasi , nilai matematik istimewa yang wujud dalam budaya masyarakat akan difahami dan dihormati.

Ulasan :

Dalam artikel ini, perbincangannya tidak begitu meluas dan menyeluruh. Kajian yang dijalankan hanya di tahap sekolah tinggi di negara Cina. Walaubagaimanapun, kajian ini dapat mensimpulkan dengan lebih baik jika ianya dijalankan di beberapa lagi sekolah rendah dan sekolah tinggi. Implikasi pengintergrasian etnomatematik juga dibincangkan secara umum sahaja. Kajian ini akan berfaedah sekiranya dijalankan di Malaysia untuk meninjau atau mendapat maklum balas dari setiap tahap pendidikan tentang keberkesanan integrasi unsur etnomatematik dalam kurikulum matematik di negara kita.

No comments:

Post a Comment